Povinné ručení online

Sjednejte si nejlevnější povinné ručení. Ušetřete až 70%.

Porovnat nabídky pojišťoven

Povinné ručení pro čtyřkolky

Uvažujete o nákupu čtyřkolky nebo již sháníte jen pojištění na čtyřkolku? Pak je potřeba vědět co vás bude čekat, když budete chtít vyrazit na pozemní komunikaci.

Řidičské oprávnění pro čtyřkolku

Dle zákona 56/2001 Sb. o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích v příloze a zákon č. 361/2000 Sb. najdete typ řidičské oprávnění pro dané kategorie.

Kategorie  LB

Do této skupiny spadají lehké čtyřkolky, jejichž hmotnost v nenaloženém stavu je menší než 350 kg (v případě elektrického pohonu bez baterií), nebo jejichž zdvihový objem motoru nepřekračuje 50 cm³ (v případě zážehového motoru) nebo jejichž maximální výkon nepřekračuje 4 kW, a maximální konstrukční rychlost nepřesahuje 45 km/h.

Řidičské oprávnění: skupina AM nebo některé vyšší skupiny A

Jezdec na čtyřkolce verze LB stejně jak na motocyklu by měl mít homologovanou přilbu a zrak chráněn brýlemi nebo štítem.

Kategorie LE

Do této skupiny patří většina čtyřkolek na trhu ve verzi onroad, tj. s maximálním výkonem 15 kW s možností otevření výkonu. Ve většině případů jsou homologovány jako dvoumístné. Podle vyhlášky sem spadají jiné čtyřkolky než lehké, jejichž hmotnost v nenaloženém stavu je menší než 400 kg, a v případě vozidla pro přepravu nákladů 550 kg, výkon motoru nepřekročí 15 kW. Technická kontrola je předepsána za čtyři roky po první registraci a dále každé 2 roky.

Řidičské oprávnění: skupina B

Jezdec na čtyřkolce verze LE stejně jak na motocyklu musí mít homologovanou přilbu a zrak chráněn brýlemi nebo štítem.

Kategorie R

Čtyřkolky skupiny R jsou označeny žlutými registračními značkami jako tzv. ostatní vozidla.
Do této skupiny patří čtyřkolky, jejichž hmotnost v nenaloženém stavu nepřesahuje 400 kg (v případě vozidla pro přepravu nákladů 550 kg), a jejichž nejvyšší konstrukční rychlost není větší než 40 km/h. Maximální výkon není omezen, a obvykle jsou homologovány jako jednomístné.

Řidičské oprávnění: skupina B

Jezdec na čtyřkolce verze R není povinen používat přilbu, avšak toto se dá považovat za riskantní počin.

Pojištění pro čtyřkolku

Pokud je čtyřkolka homologovaná pro provoz na veřejné pozemní komunikaci a má schválenou technickou způsobilost pro Českou republiku, musí mít povinné ručení. Na trhu se nabízí mnoho verzí čtyřkolek, které jsou nehomologované. Takováto nehomologovaná čtyřkolka nemusí splňovat podmínky pro provoz na pozemních komunikacích, ale také na veřejné komunikace nepatří. Takováto nehomologovaná čtyřkolka nemusí být pojištěna, avšak minimálně bude vhodné se pojistit proti úrazu.

Povinné ručení čtyřkolky je možné uzavřít online s platností ihned, stejně tak jako motocyklu nebo osobního vozidla, při zadání v kalkulačce pouze zvolíte vhodnou kategorii. Doklady, které budete následně potřebovat k prokázání sjednání povinného ručení, obdržíte ihned po uzavření emailem.

Jakou výbavu s sebou

  • lékárnička – nové předpisy upravují obsah lékárničky
  • reflexní vesta novinkou je povinnost vozit s sebou (ne oblečenou při jízdě) reflexní vestu
  • pojistka součástí povinné výbavy vozidla kategorie L (motocykly, čtyřkolky) je jedna náhradní pojistka
  • zelenou kartu – doklad o zaplaceném povinném ručení

Doporučení a zkušenosti s jízdou na čtyřkolce

Berte v potaz, že zdání většího bezpečí oproti jednostopému motocyklu je dobré nepodcenit a určitě si nejprve něco přečíst o záludnostech těchto „strojů“. Nebo alespoň se zeptat majitele nějaké čtyřkolky na doporučení z praxe. Možná vás napadají i různé otázky z provozu, které se mohou zdát pro jednostopé motocykly jasné, ale co čtyřkolka a třeba jízda na dálnici, spolujezdec na čtyřkolce a podobné.

Několik bodů, které se vám mohou hodit, pokud nemáte zkušenosti se čtyřkolkou

  • Pokud máte čtyřkolku 4×4, při jízdě po silnici se jezděte jen na zadní náhon. Se zapnutým pohonem předních kol je čtyřkolka neklidná a hůře zatáčí.
  • Užitkové nebo sportovní čtyřkolky – každá je určena na svůj typ provozu, u čtyřkolky je toto důležité vědět. Než budete chtít svou sportovní čtyřkolku vybavit vlekem, nebo pluhem na shrnování sněhu. Užitkové jsou vhodnější pro práci a na silnici nemají tak dobré jízdní vlastnosti jako mají verze sportovní. Sportovní nemají často tak zesílenou konstrukci, která je vhodná pro dodatečné montáže „pracovních doplňků“
  • S homologovanou čtyřkolkou můžete vyrazit i na dálnici. Podmínkou, kterou stroj musí splňovat, je minimální konstrukční rychlost 80 km/hod. Tento údaj zjistíte z technického průkazu čtyřkolky. Musíte si také pořídit dálniční známku.
  • Čtyřkolky pro častější jízdu po silnici je možné vybavit pneumatikami se silničním vzorkem, který nabízí mnohem lepší životnost pneu na asfaltu a přilnavost, ale na druhou stranu významně snižují průjezdnost čtyřkolky v terénu.
  • Spolujezdec na čtyřkolce, toto téma je hodně diskutované a zde je kompletní popis od MDČR Zákona o provozu na pozemních komunikacích a tam se píše v § 7 (1) Řidič nesmí e) na druhém sedadle motocyklu přepravovat osobu mladší 12 let. § 9 (6) Přepravovaná osoba při jízdě na motocyklu se musí nohama dotýkat stupaček a nesmí kouřit.

Označení u čtyřkolky a jaké jízdní vlastnosti můžete očekávat:

  • ATV  – univerzální označení, zejména užitkových
  • QUAD – univerzální označení, zejména sportovních
  • 2WD –  pohon pouze zadních kol čtyřkolky
  • 4WD –  pohon všech kol čtyřkolky
  • CVT  – plynule měnitelný převod (ovládání bez nutnosti řazení)